جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
سخنرانی در جمع بانوان اهل سنت

حوزه/ مدیرحوزه علمیه خواهران استان گلستان بیان کرد: در رفتارهای پیامبر(ص) از ابتدای رسیدن به مقام رسالت تا آخرین روزهای عمر ایشان، رفتارهای معمول، معقول، منطقی و انسانی در معاشرت با زنان در جامعه به چشم می‌خورد که تاریخ گواه این امر است و نشانگر حضور فعال زنان با تأیید رفتاری و کلامی از حضرت(ص) می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در جمع بانوان اهل سنت شهرستان ‌آق‌قلا که بمناسبت هفته وحدت صورت گرفت، بیان کرد: رسول اکرم(ص) پیرامون جایگاه زنان، با جامعه آن روز عرب مقابله کرد و انسان‌های برجسته را از میان زنان و مردان به لحاظ دارا بودن فضائل اخلاقی معرفی کردند که پیام حضرت(ص) کاملاً با حقوق انسانی زن مطابقت داشته است.

وی با بیان اینکه رسول خدا(ص) علم‌آموزی را برای زنان، مانند مردان لازم و فریضه دانستند، به حضور و مشارکت زنان در عرصه اجتماعی اشاره کرد و گفت: اولین حرکت اجتماعی سیاسی‌ که به طور یکسان در سیره نبوی و به دعوت قرآن به چشم می‌خورد، حضور حضرت خدیجه(س) در کنار رسول خدا(ص) و برپایی نماز جماعت در کنار کعبه است که بهترین شاهد بر ضرورت حضور زنان مؤمنه در این زمینه می‌باشد؛ حضرت خدیجه(س) در کنار رسول خدا(ص) برای حکایت از تحولی عمیق در زندگی زنان آن عصر حضور داشتند.

مدیرحوزه علمیه خواهران استان گلستان در ادامه بیان کرد: در رفتارهای حضرت از ابتدای رسیدن به مقام رسالت تا آخرین روزهای عمر ایشان، رفتارهای معمول، معقول، منطقی و انسانی در معاشرت با زنان در جامعه به چشم می‌خورد که تاریخ گواه این امر است و نشانگر حضور فعال زنان با تأیید رفتاری و کلامی از حضرت(ص) می‌باشد؛ رفتار ملایم و احترام آمیز پیامبر(ص) ویژه برخی از زنان جامعه نیست بلکه شامل زنان قبیله‌های مخاصم و یا مشرک نیز می‌شود.

خانم حسینی واعظ به حضور زنان در اجتماع در زمان پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: علاوه بر زنان حضرت (ص)، زنان جامعه نیز در حج شرکت می‌کردند؛ همچنین سفارش به حضور در نماز جماعت آن هم در مسجد قابل توجه است «رسول خدا (ص) به زنان اجازه داد تا در مساجد حاضر شوند.

وی در راستای آموزش علوم برای زنان در جامعه خاطرنشان کرد: وقتی رهبر اسلام تمایلات شدید به آموزش علوم برای دیگران دارد و این روش را به اصحاب خود می‌آموزد تا در این مورد زنان با مردان جامعه تفاوتی نداشته باشند، موجب می‌شود در همان ابتدای ظهور اسلام و خفقان که توسط مشرکین انجام می‌گرفت؛ زنان صحابه ایشان با وجود محدودیت‌ها و شکنجه‌ها به آموزش علم نسبت به دیگران همت گمارند که لزوماً مطابق دیدگاه حضرت محمد(ص) بوده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان در ادامه بیان کرد: علم آموزی و شناخت اصول و فروع دین به زنان، آنقدر از نظر حضرت اهمیت دارد که در مقابل خواسته زنان روزی از روزهای هفته را به این مطلب اختصاص می‌دهد.

خانم حسینی واعظ در ادامه به اوضاع علمی و سطح سواد مردم عربستان پرداخت و بیان کرد: از آنجا که در شبه جزیره عربستان حدوداً ۱۷ نفر دارای سواد بودند، پیامبر اکرم(ص) برای رشد فکری جامعه، علم آموزی را امری واجب می‌دانند و با به کار بردن لفظ «فریضه» به اهمیت آن به صراحت تأکید می‌فرمایند و علم‌آموزی را برای زن و مرد به طور یکسان مطرح می‌کنند.

وی به حضور و مشارکت اقتصادی زن در جامعه از نظر رسول اکرم (ص) پرداخت و بیان کرد: زن و مرد در حقوقی مثل؛ حق حیات، حق تحصیل، حق اشتغال، حق اختیار و انتخاب با یکدیگر مساوی هستند و پیامبر در سخنان خود اشاره می‌فرمایند که زنان در بعضی امور ماهرتر هستند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان به بیان تفاوت‌هایی میان حقوق و وظایف زن و مرد از نظر اسلام اشاره کرد و گفت: این تفاوت‌ها به معنای تبعیض نمی‌باشند، بلکه تساوی رعایت شده است، زیرا تساوی به معنای رعایت نسبت‌هاست و نه به معنای تشابه کارها.

خانم حسینی واعظ، درباره این‌که آیا در اسلام به طور کلی، ممنوعیتی برای اشتغال زنان مطرح بوده یا خیر اشاره کرد و به ذکر نمونه هایی از زنان فعال در زمینه های اقتصادی پرداخت.

وی حضور و مشارکت زنان در عرصه‌های آموزشی حتی پزشکی را از دیدگاه رسول اکرم(ص) امری مباح معرفی کرد و گفت: ایشان از زنان زبردست در علوم پزشکی در موارد ضروری بهره‌مند می‌شدند و اجازه حضور فعال در عرصه اجتماع به ایشان می‌دادند.

استاد حوزه، حضور و مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و تبلیغی را یکی دیگر از عرصه‌های حضور زنان در اجتماع شمرد که در تاریخ اسلام نیز ثبت شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha